Podstawowe informacje dotyczące pracy i funkcjonowania stanowiska
Adres
Starostwo Powiatowe w Garwolinie
ul. Mazowiecka 26
08-400 Garwolin
Parter - pokój 028 (parter)
Kontakt
Tel. 25 684 25 45
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Powiatowy Rzecznik Konsumentów: Damian Baran
Komórka nadrzędna organizacyjnie: Starosta Powiatu Garwolińskiego
Zadania i kompetencje
Do zadań Powiatowego Rzecznika Konsumentów należy:
- prowadzenia edukacji konsumenckiej, w szczególności poprzez wprowadzanie elementów wiedzy konsumenckiej do programów nauczania w szkołach publicznych;
- zapewnienia bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów;
- składania wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów;
- występowania do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów;
- współdziałania z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi;
- wytaczania powództw na rzecz konsumentów oraz wstępowanie, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów;
- spraw o wykroczenia na szkodę konsumentów, gdzie rzecznik jest oskarżycielem publicznym w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia;
- przekazywania na bieżąco delegaturom Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wniosków i sygnalizowanie problemów dotyczących ochrony konsumentów, które wymagają podjęcia działań na szczeblach administracji rządowej;
- wytaczania powództw w sprawie uznania wzorców umów za niedozwolone;
- występowania z zawiadomieniem do Prezesa UOKiK w sprawie podejrzenia stosowania praktyk ograniczających konkurencję;
- występowania z zawiadomieniem do Prezesa UOKiK w sprawie podejrzenia stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów;
- udzielania innych form pomocy prawnej w zakresie ochrony praw konsumentów.