Podstawowe informacje dotyczące pracy i funkcjonowania wydziału
Adres
Starostwo Powiatowe w Garwolinie Mazowiecka 26 08-400 Garwolin
Piętro II - pokoje 201, 225-229, 234, 236-247
Kontakt
Tel. 25 684 29 50
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Kierownictwo i nadzór
Dyrektor Wydziału Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami: Piotr Barej
Kierownik Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej: Elżbieta Adamiak
Kierownik Gospodarki Nieruchomościami:
Komórka nadrzędna organizacyjnie: Starosta Powiatu Garwolińskiego
Zadania i kompetencje - Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej:
Udostępnianie baz danych, obejmującej zbiory danych infrastruktury informacji przestrzennej;
Zakładanie i prowadzenie w systemie teleinformatycznym bazy danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, w tym bazy danych zwanej „powiatową bazą GESUT”
Przekazywanie plików różnicowych w celu aktualizacji krajowej bazy GESUT;
Zakładanie i prowadzenie w systemie teleinformatycznym dla terenów miast oraz zwartych zabudowanych i przeznaczonych pod zabudowę obszarów wiejskich baz danych obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1: 500 do 1: 5000 zharmonizowanych z innymi bazami danych;
Tworzenie, prowadzenie i udostępnianie baz danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1: 500 do 1: 5000 oraz szczegółowych osnów geodezyjnych;
Tworzenie i udostępnianie standardowych opracowań kartograficznych:
Mapy ewidencyjne w skalach: 1:500, 1:1000, 1:2000, 1:5000;
Mapy zasadnicze w skalach: 1:500, 1:1000, 1:2000, 1:5000;
Zakładanie i prowadzenie w systemie teleinformatycznym bazy danych szczegółowych osnów geodezyjnych;
Zakładanie osnów szczegółowych;
Ochrona znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych;
Prowadzenie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego;
Weryfikacja dokumentacji geodezyjnej pod kątem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa z zakresu geodezji i kartografii, w szczególności dotyczącymi kompletności przekazanych wyników, wykonywania pomiarów oraz spójności przekazywanych baz;
Przyjęcie do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego lub wydanie decyzji administracyjnej o odmowie przyjęcia zbiorów danych lub innych materiałów stanowiących wyniki prac geodezyjnych, sporządzonych przez jednostki wykonawstwa geodezyjnego;
Obsługa zgłoszeń prac geodezyjnych i kartograficznych;
Obsługa zamówień na materiały z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego;
Wydawanie licencji na udostępnione materiały zasobu geodezyjnego i kartograficznego;
Wystawianie Dokumentu Obliczenia Opłaty;
Pozyskiwanie, ewidencjonowanie, przechowywanie, udostępnianie oraz zabezpieczanie materiałów zasobu, z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego;
Koordynacji usytuowania projektowych sieci uzbrojenia terenu;
Ocena przydatności użytkowej materiałów zasobu;
Udział w wyłączeniu materiałów z zasobu;
Przekazywanie materiałów z zasobu do Archiwum Państwowego;
Wydawanie danych z ewidencji gruntów i budynków w celu aktualizacji państwowego rejestru granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju;
Prowadzenie Systemu Informacji o Terenie dla obszaru powiatu;
Inne zlecone przez osobę sprawującą bezpośredni nadzór nad pracą wydziału.
Zadania i kompetencje - Referat Gospodarki Nieruchomościami:
gospodarowanie nieruchomościami Skarbu Państwa oraz Powiatu Garwolińskiego, w tym nabywanie na własność, oddawanie w trwały zarząd i zamiana nieruchomości;
zlecanie i odbiór szacunków nieruchomości;
zawieranie umów dzierżawy, najmu, użyczenia nieruchomości Skarbu Państwa oraz Powiatu Garwolińskiego;
organizowanie, ogłaszanie i przeprowadzanie przetargów na sprzedaż nieruchomości Skarbu Państwa oraz Powiatu Garwolińskiego;
sprzedaż bezprzetargowa nieruchomości Skarbu Państwa oraz Powiatu Garwolińskiego;
aktualizacja opłat rocznych z tytułu wieczystego użytkowania i trwałego zarządu nieruchomości Skarbu Państwa;
aktualizacja opłat rocznych z tytułu trwałego zarządu nieruchomości Powiatu Garwolińskiego;
wnioskowanie i opiniowanie podziałów nieruchomości Skarbu Państwa oraz Powiatu Garwolińskiego;
wywłaszczanie nieruchomości oraz ustalanie odszkodowania za wywłaszczone nieruchomości;
orzekanie o zwrocie wywłaszczonych nieruchomości;
nabywanie nieruchomości w drodze umowy na rzecz Skarbu Państwa i Powiatu Garwolińskiego;
orzekanie w drodze decyzji o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości Skarbu Państwa;
wydawanie zaświadczeń o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa, zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów;
ustalanie wysokości opłat jednorazowych z tytułu przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów, stanowiących własność Skarbu Państwa i Powiatu Garwolińskiego, zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów;
wydawanie zaświadczeń potwierdzających uiszczenie opłat jednorazowych z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego gruntów, stanowiących własność Skarbu Państwa i Powiatu Garwolińskiego, zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów;
ustalanie odszkodowania za grunty zajęte pod drogi publiczne – gminne, powiatowe, wojewódzkie, krajowe;
ustalanie wysokości odszkodowania za działki objęte decyzją starosty o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej;
przygotowywanie dokumentacji do wyodrębniania lokali, w tym ustalanie udziałów w nieruchomości wspólnej;
nabywanie przez Skarb Państwa i powiat własności nieruchomości w zamian za zaległości podatkowe;
przejmowanie od PKP mienia nieodpłatnie na rzecz Skarbu Państwa lub Powiatu Garwolińskiego;
ograniczanie w drodze decyzji sposobu korzystania z nieruchomości przez udzielenie zezwolenia na zakładanie i przeprowadzanie na nieruchomości ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania płynów, pary, gazów i energii elektrycznej oraz urządzeń łączności publicznej i sygnalizacyjnej;
udzielanie zezwoleń na czasowe zajęcie nieruchomości w przypadku siły wyższej lub nagłej potrzeby zapobieżenia powstania szkody;
ewidencjonowanie nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu Garwolińskiego wchodzących w skład zasobu;
prowadzenie rejestrów nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu Garwolińskiego oddanych w użytkowanie wieczyste i trwały zarząd;
ujawnianie w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa oraz Powiatu Garwolińskiego;
sporządzanie i przekazywanie wykazów nieruchomości Skarbu Państwa do Krajowego Zasobu Nieruchomości;
sporządzanie i przekazywanie wykazów nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu Garwolińskiego, o których mowa w ustawie o Centralnym Porcie Komunikacyjnym;
przekazywanie do Wojewody informacji o umowach oraz innych czynnościach prawnych, związanych z obrotem nieruchomościami Skarbu Państwa;
sporządzanie i przekazywanie do Wojewody rocznych sprawozdań z gospodarowania nieruchomościami zasobu Skarbu Państwa;
ustalenie, które nieruchomości stanowiły mienie gromadzkie;
analiza nieruchomości Skarbu Państwa oddanych w użytkowanie wieczyste w celu wyodrębnienia listy nieruchomości po podmiotach, które nie złożyły wniosku o wpis do KRS.
regulowanie stanów prawnych nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa i Powiatu Garwolińskiego;
zatwierdzanie ugód w sprawach o ustalenie odszkodowania z tytułu ograniczenia w drodze decyzji sposobu korzystania z nieruchomości;
Zadania i kompetencje - Ewidencja gruntów i budynków
Prowadzenie i udostępnianie danych z ewidencji gruntów i budynków:
wprowadzanie zmian w operacie ewidencji gruntów i budynków,
wydawania decyzji administracyjnych,
sporządzanie i wydawanie wypisów i wyrysów, licencji oraz dokumentów obliczenia opłaty,
sporządzanie i wydawanie zaświadczeń i informacji na podstawie danych z ewidencji gruntów i budynków;
Modernizacje ewidencji gruntów i budynków;
Prowadzenie gleboznawczej klasyfikacji gruntów;
Przeprowadzanie powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowywanie i prowadzenie map i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości;
Scalenia i wymiany gruntów;
Współudział w tworzeniu i utrzymaniu teleinformatycznego zintegrowanego systemu informacji o nieruchomościach;
Sporządzanie gminnych i powiatowych zestawień zbiorczych danych objętych ewidencją gruntów i budynków;
Zlecania, nadzoru i odbiorów prac geodezyjnych, klasyfikacyjnych, scaleń i wymiany gruntów;
Prowadzenie rejestru cen i wartości nieruchomości;
Ustalenia:
które nieruchomości stanowiły wspólnotę gruntową,
wykazu uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej,
wykazu obszaru gospodarstw przez nich posiadanych i wielkości przysługujących im udziałów we wspólnocie;
Ocena przydatności użytkowej dokumentacji ewidencji gruntów i budynków;
Udział w wyłączeniu dokumentacji ewidencji gruntów i budynków;
Przekazywanie dokumentacji ewidencji gruntów i budynków do Archiwum Państwowego;
Inne zlecone przez osobę sprawującą bezpośredni nadzór nad pracą wydziału.